20.3.08

Art Nouveau

A.Gaudi, Casa Batlló, Βαρκελώνη
Victor Horta, μετέφερε στο σίδηρο την ελικοειδή μορφή και τις καμπύλες γραμμές των γιαπωνέζικων υδατογραφιών. Η αρχικτεκτονική του χαρακτηρίζεται από τον ορθολογισμό της κατασκευαστικής δομής του κτιρίου, τη συνέχεια ανάμεσα στην κατασκευή και στα διακοσμητικά στοιχεία, την αντιστοιχία ανάμεσα στο εξωτερικό και στο εσωτερικό και την κυριαρχία της καμπύλης γραμμής





Τι
Διεθνές καλλιτεχνικό κίνημα κυρίως στο χώρο της διακόσμησης και αρχιτεκτονικής, που άγγιξε όμως όλους τους τομείς της καλλιτεχνικής έκφρασης. Κομψό και διακοσμητικό στυλ που χαρακτηρίζεται από περίπλοκα μοτίβα καμπύλων γραμμών. Χαρακτηριστικά της:
- Η επιτήδευση της μορφής, κυρίως για στοιχεία από τη φύση.
- Ο συσχετισμός του με το κίνημα του συμβολισμού καθώς και με την ιαπωνική και γοτθική τέχνη. Μέχρι τέλη του 19ου αι. οι ιαπωνικές επιρροές εντείνονταν διαρκώς και προσέφερε στην Art Nouveau τη μίμηση των φυσικών μορφών αλλά και την αναζήτηση περίπλοκων διακοσμητικών θεμάτων και ιδιαίτερα την κινητικότητα των μορφών της, την ελικοειδή μορφή, τις καμπύλες γραμμές.
- Αρχίζει η αναζήτηση μιας διακοσμητικής λειτουργικότητας και αναπτύσσονται οι 'μικρότερες' ή 'εφαρμοσμένες' τέχνες ώστε να καταργηθούν οι αποστάσεις μεταξύ των διαφορετικών μορφών της τέχνης. Γι' αυτό θεωρείται και ένα συνολικό ύφος που συνδέθηκε με κάθε είδους σχέδιο, στην αρχιτεκτονική, εσωτερική διακόσμηση, γλυπτική, επιπλοποιία, αργυροχρυσοχοΐα, βιοτεχνία, υαλοτεχνία, ενδυματολογία και άλλες διακοσμητικές τέχνες. Στην αρχιτεκτονική και τη διακόσμηση, δανείστηκε στοιχεία από την τέχνη της Βικτωριανής εποχής, προσθέτοντας παράλληλα σύγχρονες ιδέες στα περισσότερο αφηρημένα στοιχεία του μπαρόκ ύφους.
-Μεταφέρει τη διάθεση για χαρά, για διακόσμηση και την αναζήτηση μιας εφήμερης ξεγνοιασιάς -έντονα στοιχεία της αστικής τάξης των τελών του 19ου αι.
-Η 'Νέα Τέχνη' αυτής της εποχής σταματά σχεδόν κάθε αναφορά στα πρότυπα της αρχαιότητας. Χάνεται η συμμετρία, κυριαρχεί το ελεύθερο παιχνίδι της γραμμής, τα διακοσμητικά στοιχεία γίνοται ανάλαφρα.


Γιατί
-Αντίδραση προς τα ιστορικά στυλ του παρελθόντος, με στόχο τη δημιουργία έργων υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής ποιότητας σε αντίθεση με τα άσχημα προϊόντα της μαζικής βιομηχανικής παραγωγής που είχαν κατακλύσει την αγορά.
-Αντίδραση προς τις καθιερωμένες καλλιτεχνικές και γενικά πνευματικές αξίες στο τέλος του 19ου αι. Οι καλλιτέχνες της Art Nouveau, θέλοντας να απαλείψουν τις διακρίσεις μεταξύ μεγάλων και μικρών τεχνών, προσπάθησαν να ενώσουν όλες τις τέχνες, με κέντρο τον άνθρωπο. Η Αρχιτεκτονική, έχοντας απευθείας επίδραση στην ανθρώπινη ζωή, αναγνωρίζεται ως μια τέχνη ολοκληρωμένη· κάθε λεπτομέρεια, κάθε αντικείμενο στο κτίσμα είναι σχετικό με το όλον. Άλλες χειροτεχνίες/τέχνες της περιόδου της Art Nouveau μη σχετικές με κτίσματα είναι οι αφίσες/placards και τα κοσμήματα που όμως έχουν ως κέντρο τη γυναίκα. Από τα κύρια επιχειρήματα για τη συνένωση όλων των κινημάτων σε ένα και μόνο, είναι οι κοινές τους ρίζες. Άλλοι θεωρούν πως αυτή η άποψη είναι πολύ απλοποιημένη για κινήματα που έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις ακόμα και αντιφάσεις. Προτιμούν, έτσι, να ερευνούν μια ‘περίοδο’ στις Τέχνες που τελειώνει στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο.

Πού-ΠώςΕυρώπη και ΗΠΑ. Συναντάται με διάφορες ονομασίες ανά χώρα, ακόμη και στην ίδια χώρα, όπως: Stile Liberty στην Ιταλία, Μοντέρνο Στυλ στην Αμερική, Μοντερνισμός στην Ισπανία, Jugendstil στη Γερμανία, Αrt Νouveau στη Γαλλία και το Βέλγιο· δηλ. Νέα Τέχνη. Κάποιες ονομασίες προέκυψαν από ονόματα μεγάλων καλλιτεχνών ή περιοδικών ή από φίρμες (όπως στη Γαλλία "Style Guimard," στη Γερμανία, "Jugendstil," και στην Ιταλία "Stile Liberty"). Άλλες, αναφέρονται γενικά σε κάτι νέο ("Art Nouveau" στη Γαλλία, Modernism στην Ισπανία, "Nieuwe Kunst" στην Ολλανδία ή "Sezessionstil" στην Αυστρία). Σε κάθε χώρα, η Art Nouveau έχει τη δική της ταυτότητα, και μερικοί καλλιτέχνες εκείνη την εποχή αντετίθεντο ο ένας στον άλλο. Ωστόσο, πέρα απ’ αυτές τις ‘αντιθέσεις’ μπορούμε να βρούμε πολλά κοινά σημεία σε κάθε κίνημα. Με τον όρο "Art Nouveau", εννοούνται όλα τα avant-garde κινήματα κατά τη διάρκεια της περιόδου 1894-1914 σε αντίδραση στην ακαδημαϊκή και ιστορική άποψη. "Jugendstil" κυριολεκτικά σημαίνει: το στυλ που προωθείται από περιοδικό νέων (Jugend σημαίνει Νέος στη Γερμανία), το οποίο δημιουργήθηκε στο Μόναχο το 1896. Στην Πολωνία, το κίνημα της Art Nouveau λεγόταν Young Poland. Stile Liberty σημαίνει "Liberty Ltd." style στα Ιταλικά. Αυτή η διάσημη Αγγλική εταιρεία ήταν μία από τις λίγες Αγγλικές εταιρείες που σχετίστηκαν με την Art Nouveau. Η ονομασία δόθηκε από σύγχρονους κριτικούς τέχνης στο Βέλγιο και αργότερα αποτέλεσε την ονομασία της γκαλερί του Παρισιού Maison de l'Art Nouveau που ειδικευόταν σε σύγχρονα έργα Art Nouveau καλλιτεχνών. Εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο στη Nancy, όπου δημιουργήθηκε και η αντίστοιχη Σχολή της. Καταλυτικό όμως ρόλο στην εξέλιξή της, θεωρείται η Διεθνής Έκθεση του 1900 στο Παρίσι. Ο όρος σήμερα χρησιμοποιείται στα Αγγλικά και Γαλλικά.

Πότε-ΠόσοΤέλος 19ου - αρχές 20ου αι. Άρχισε τη 10ετία του 1880, άκμασε ως τα μέσα της πρώτης 10ετίας και μετά η παρακμή ως τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, ώσπου αντικαταστάθηκε από την Art Deco. Μεμονωμένη η χρήση της μετά τον πόλεμο, πλην της Ισπανίας από το Gaudi, της Γερμανίας από το Mendelssohn, ή των χωρών όπου η τάση είχε ξεκινήσει αργότερα, όπως στην Ελλάδα και την Αργεντινή.

Επιρροές-Η προέλευσή του έχει ρίζες στο Αγγλικό Arts & Crafts Movement· εκμεταλλεύτηκε τις ιδιότητες των νέων υλικών της βιομηχαικής παραγωγής με νέους όμως τρόπους έκφρασης. Τα αντικείμενα της Art nouveau είχαν υψηλό κόστος κατασκευής και διακρίνονται για τη λεπτή και επιμελημένη φόρμα τους.
-Τα νέα καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά της θεωρείται πως προετοίμασαν τα μεταγενέστερα πρωτοποριακά κινήματα του 20ουαιώνα, όπως την Art Deco, τον εξπρεσιονισμό, κυβισμό και υπερρεαλισμό.

Ποιοι
-1- , -2-

Εικόνες
-1-


1 σχόλιο:

Roadartist είπε...

ΩΡΑΙΟ!! :)