1.8.08

Αιγυπτιακή Τέχνη

Χαρακτηριστική στάση του όλου ανθρώπινου σώματος
Λίμνη με ψάρια σε αυλή με δένδρα
Λεπτομερής παρατήρηση της φύσης.
'Παιδικός' τρόπος απεικόνισης των αντικειμένων
ώστε να είναι αναγνωρίσιμα από την πλέον χαρακτηριστική τους οπτική γωνία.

Μεγεθυμένο τμήμα της πιο πάνω εικόνας

Ιερογλυφικά


Χαρακτηριστική καθιστή στάση
Άντρας με τη γυναίκα και το παιδί τους.
Ό,τι είχε σημασία, απεικονιζόταν σε μεγαλύτερη κλίμακα


Απεικόνιση στιγμιότυπου από τη ζωή των Αιγυπτίων
Αυστηρή παράσταση της όψης του θεού με κεφάλι συγκεκριμένου ζώου


Σημασία
Η τέχνη της Αιγύπτου έχει τεράστια σημασία για μας, αφού οι αρχαίοι Έλληνες μαθήτευσαν σ’ αυτούς κι εμείς μαθητεύσαμε στους αρχαίους Έλληνες.
Πότε
Περίπου 3300 έως 30 π.Χ.
Χρονολόγιο της αρχαίας Αιγύπτου

Χαρακτήρας
Ο συνδυασμός της ισχυρής γεωμετρικής αίσθησης της τάξης και της λεπτομερούς παρατήρησης της φύσης με εκπληκτική ακρίβεια, χαρακτηρίζει όλη την αιγυπτιακή τέχνη. Αντικατοπτρίζει τον τρόπο ζωής και τις αντιλήψεις τους για τη θρησκεία και τη μετά θάνατο ζωή.
Είναι μια τέχνη με καθαρά χρηστικό και λατρευτικό σκοπό και όχι διακοσμητικό. Όταν στον τάφο του Φαραώ απεικονίζονται ζώα, ψάρια, σιτηρά και δούλοι, βρίσκονται εκεί για να τον συνοδεύσουν στη μεταθανάτια ζωή του. Γι αυτό και θα πρέπει να απεικονισθεί η ουσία των πραγμάτων και όχι οι περιττές λεπτομέρειες ούτε και οι παραμορφώσεις της όρασης.
Οι Αιγύπτιοι καλλιτέχνες είχαν μια τελείως διαφορετική αντίληψη για την αναπαράσταση της ζωής. Το σημαντικότερο γι αυτούς δεν ήταν η ομορφιά αλλά η πληρότητα. Να διαφυλάξουν τα πάντα όσο το δυνατόν σαφέστερα και μονιμότερα. Δε σχεδίαζαν τη φύση από μια τυχαία οπτική γωνία.
Πρόκειται λοιπόν για μια τέχνη αφαιρετική και όχι νατουραλιστική· ακολουθούσαν αυστηρούς κανόνες ώστε να εξασφαλίσουν απόλυτη σαφήνεια σε όσα στοιχεία έπρεπε να ενσωματωθούν στην εικόνα και να παρασταθούν από την πιο χαρακτηριστική οπτική τους γωνία.
Περί του Αιγυπτιακού Κανόνα

Στοιχεία ύφους
Το αιγυπτιακό ύφος βασιζόταν σε μια σειρά από αυστηρούς νόμους: πρόσωπο προφίλ, με το μάτι όμως μετωπικό. Σώμα από μπροστά ώστε να φαίνονται οι αρμοί, αλλά τα χέρια από τα πλάγια. Τα πόδια γυρισμένα προς την ίδια κατεύθυνση με το κεφάλι, ενώ φαίνονται και τα δύο να είναι αριστερά καθώς βλέπουμε την εσωτερική τους όψη. Οι άνδρες με πιο σκούρο δέρμα, οι γυναίκες πιο μικρόσωμες, η όψη του κάθε θεού καθορισμένη, μάθαιναν δε την τέχνη της καλλιγραφίας σκαλίζοντας με ακρίβεια στην πέτρα εικόνες και τα ιερογλυφικά. Οι φιγούρες όρθιες ή καθιστές με συγκεκριμένο τρόπο.
Οι καλλιτέχνες, λοιπόν, ακολουθούσαν έναν κανόνα που τους επέτρεπε να ενσωματώνουν στην ανθρώπινη μορφή ό,τι θεωρούσαν σημαντικό. Κι ό,τι πιο σημαντικό, ζωγραφιζόταν σε μεγαλύτερη κλίμακα χωρίς ίχνος προοπτικής ή βάθους [γι αυτό και μας φαίνονται όλα τόσο παράξενα και... παιδικά].
Από κει και πέρα κανείς δεν απαιτούσε την πρωτοτυπία, αφού ο καλλιτέχνης δεν ήταν ελεύθερος και έπρεπε να ακολουθήσει πιστά αυτά που είχε διδαχτεί. Γι αυτό και για παραπάνω από 3000 χρόνια η τέχνη τους ελάχιστα άλλαξε.

Εικόνες - Sites

21 σχόλια:

Phivos Nicolaides είπε...

Πάρα πολύ ενδιαφέρον το κείμενο και οι φωτογραφίες.

Roadartist είπε...

Τι καλα που θα ήταν να μπορούσαμε να τα δουμε ολα αυτα απο κοντα.. Εχεις παει Αιγυπτο? Θα ειναι ωραια εμπειρια αυτο το ταξιδι..

Kostas είπε...

Καταπληκτικό blog με θαυμάσια posts που είναι γεμάτο γνώση και πληροφορία αλλά και άριστο φωτογραφικό υλικό!

Πιστεύω το καλύτερο από όσα έχω δει σε Ελληνική γλώσσα!

Συγχαρητήρια από την καρδιά μου!

JamanFou είπε...

Phivos,
ευχαριστώ πολύ

Roadartist,
δεν έχω πάει, αλλά είναι μέσα στα άμεσα σχέδιά μου

Kostas,
καλωσόρισες!
Σ' ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σου λόγια, αν και υπερβάλλεις :))
'Εξερευνώ' τα blogs σου που ομολογώ ότι με ενθουσιάζουν!!

Sarah Sofia Ganborg είπε...

very nice artifacts!!!
unfortunately I can't read greek, but the pictures are amazing!
greetings from scandinavia, Sarah sofia

JamanFou είπε...

Thanks for your nice comment.
You have to learn the Greeks immediately :))

Sarah Sofia Ganborg είπε...

what do you mean??? is your blog not written in the greek language???
Thanks for visiting my blog and commenting!
greetings, sarah sofia

Mariela είπε...

Βρίσκω το μπλογκ σου πάρα πολύ ενδιαφέρον!
Σε έχω ήδη καταχωρήσει εδώ και καιρό στο Daily paintings...
καιθα σε βάλω και στο Εικαστικό Καφενείο με την ένδειξη
"για να μάθετε ιστορία¨"...
αν έχεις κάποια αντίρηση πες το μου!

JamanFou είπε...

Μαριέλα,
σ' ευχαριστώ και πάλι.
Καμία αντίρρηση βέβαια... ό,τι θέλεις πάρε :))

Skouliki είπε...

πολυ καλο θεμα για αναρτηση
και ειμαι και φαν του ειδους

KitsosMitsos είπε...

Σου εύχομαι σύντομα και στην Αίγυπτο να τα απολαύσεις από κοντά ;-)

JamanFou είπε...

Skouliki,
χαίρομαιγια το ενδιαφέρον σου.
Φαν της αιγυπτιακής τέχνης ή γενικά?


KitsosMitsos,
πού θα μου πάει... θα το καταφέρω

Aνεμος είπε...

Γι αυτό και για παραπάνω από 3000 χρόνια η τέχνη τους ελάχιστα άλλαξε. αρκετα ενδιαφερον καλησπερα

JamanFou είπε...

Άνεμος,
καλώς τον!
Αυτό θα πει νάσαι πιστός στις αρχές σου! :))

ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk) είπε...

Έχεις και σχέση με την Αίγυπτο ή μόνο με τις τέχνες;

JamanFou είπε...

ΙωάννηςΚ,
καμία σχέση με Αίγυπτο...
Σπόροι Κυπριακοί με σταγόνες Μικρασιάτικου :)

Glennis είπε...

I can not read the words, but the pictures look much more Egyptian than Greek. Lovely photos of the artifacts.

Glennis είπε...

I do live in a beautiful part of the world, but I am told that Greece and specially the Greek islands is among the most beautiful places in the world, but I have never been there myself, it is a little bit too far from home for me to ever go there now. I just enjoy others pictures and stories.

Glennis είπε...

The first panel is a real favourite of mine, its very well known.

Jane E. είπε...

Πολύ ωραίο μπλογκ, σπιτσλες:)

JamanFou είπε...

Jane E.,
θενκς :)